7 augusti 2012

Sticka från Elme

För första gången har jag fyndat några delar ur serien Sticka från Elme glasbruk. Först hittade jag 3 stycken lila skålar på fot. Jättefina tycker jag, även om dom petroblå delarna är snyggare. Sticka formgavs av Carl-Olof Borgarp någon gång på 1960-talet.
Efter Elmes konkurs 1970 togs en del formar över av Gränna glasbruk, därför kan man ibland hitta serien i andra färger och med Gränna-etikett.





Veckan efteråt införskaffades lila assietter. Jag visste inte ens att det fanns fat i den här serien. Possitivt överraskad med andra ord. Jag hittade 3 stycken fat men jag köpte bara 2 eftersom det ena fatet hade borta en flisa. Förvånad? Nä, inte precis. Varje gång jag ser trasigt porslin eller glas så får jag lust att ropa:
- "Men herregud Kupan-tanter! Släng för faaaaan trasiga saker!!!"





Kupan har varit tragiskt utrensad det sista halvåret, så jag antar att dom tar in vad som helst för att fylla upp hyllorna. Hyllvärmare som Retrolux kallade det. Alltid är det nån som köper det trasiga fatet (det låg då inte kvar när jag var förbi senast).

Foto © AL

10 kommentarer:

  1. Snyggt! Jag gillar den lila färgen. Hoppas att få se fler ting ur serien....

    SvaraRadera
  2. Åh, jag tror att jag börjar att gilla den här serien, kan tänka dom petrolblå,,, ;)
    Jag håller med dig att det behövs en utrensning bland allt trasiga man kan hitta ibland på Myrorna, Ta-till vara,Kupan,,,Ja, vilka köper prylerna där bitar är borta, det fattas delar, är missfärgat - dom kan ju lägga sånt i ett eget hörn! Och sänka priset.
    Har jag förresten skrivit hur fina bilder du tar? Riktigt stiliga - du måste ha en bra kamera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen avancerad kamera här inte. En kompakt Canon Powershot med trasig blixt, glappande lucka och 10 år på nacken. Men den duger för ögonblicket. Den har alltid snappat upp färger och skärpa bra. Men viktigast av allt är nog ändå Photoshop för efterarbetet.

      Radera
  3. Jag hör också till dem som inte vill ha glas eller porslin som är skadat. Allt för många gånger har det dolts en skada under en prislapp.Eftersom det finns de som ändå kan tänka sig en viss del även fast det finns en skada, lägg det i en gratis korg (eller 1 :-) tycker jag!Jag har aldrig sett "sticka"live, fint, den lila färgen är snygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min tanke Helena! Varför inte lägga sakerna i en gratis-korg?

      Radera
  4. Den här serien är verkligen het.

    Håller med gällande trasigt glas.
    Jag hittade 6 st rökfärgade "grogglas" fyra av dem hade flisa uppe på där man sätter läpparna. De är inte brukbara, inte ens om de kostar en krona. Släng dem, de är ju farliga.

    SvaraRadera
  5. jag skrev också om sticka nyss, det är min favoritserie! jag har dock bara petrolfärgen.. visste inte ens att det fanns assietter! har aldrig sett sådana och köpte ändå min första sticka-del 2007..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, jag läste ditt inlägg och beundrade den fina färgen på dina Stickor. Jag visste inte heller om faten förrän jag såg dom här. Konstigt att man inte ens sett dom på en bild någonstans.

      Radera