18 juli 2011

En rund Gullaskruf

Det här är nog bland det finast jag har som kommer från Gullaskruf glasbruk. En bonbonjär skulle jag vilja kalla den, dvs en godisskål. Den blev inköpt under gårddagen när vi var på Folkparksloppisen. Jag har aldrig sett den här lockskålen tidigare, varken på bild eller i verkligheten. En riktig skönhet. Vem som är formgivare har jag ingen aning om. Inte årtal heller. Den här skålen var okänd för mig ända tills igår.

Botten och knoppen har en blågrå färg som är svår att fota av (prussain blue kallas den när man målar). Samma färg som är på min andra lockskål från Gullaskruf, men lite mörkare.




Foto © AL

4 kommentarer:

  1. Den var kul att se, riktigt snygg! Har inte sett den förr, och den dyker inte upp i mina kuranter heller. Skulle gissa att den är från 30-talet och formgiven av Stenberg, men det är bara en gissnimg.

    SvaraRadera
  2. Så söt! Har aldrig sett något liknande från Gullaskruf men den var helt underbar!

    SvaraRadera
  3. Vilket fynd, har heller aldrig sett en sådan. Mycket fin!

    Hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera
  4. Jag gissar också på 30-talet. Jag blev väldigt glad när jag såg den, för den kändes annorlunda. Dessutom blir jag alltid så glad när etiketten sitter kvar.

    SvaraRadera