13 augusti 2009

Gamla spargrisar

Det är lika roligt varje gång information om ett fynd man gjort dyker upp. Jag surfade in på bloggen Upsala-Ekeby samlarna och hittade en av våra sommarstugegrisar på bild, den med grönt och gult på sidan. Där stod det att Hjördis Oldfors på Upsala-Ekeby är designern och att grisen gjordes mellan 1959-62. Finns även svarta. Roligt att veta. Vi har inte tänkt på att spargrisen skulle vara tillverkad av nått större företag.


Dom andra grisarna då? Att den stora grisen i mitten är Guldkroken, det vet vi eftersom det finns kvar ett märke. Dom andra har vi ingen aning om, men favoriten är helt klart den klotrunda grisen till höger. Grisen längst fram till vänster är nog äldst.


Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Precis en sån stor brun gris stod jag och tittade på i en antikaffär idag. Men affärsinnehavaren var så sur och vresig så jag iddes inte ens fråga om priset:S
    Jag har en liknande spargris fast i svart. Undrar vad den har för ursprung??! Min gris har samma, lätt ilskna uppsyn som denna bruna!
    Kramix Helena

    SvaraRadera
  2. Den kommer säkert från Guldkroken den oxå. Om Upsala-Ekeby även gjorde svart varianter av sina sparbössor, så gjorde säkert Guldkroken det oxå. Däremot vet jag inte när det gjordes, men det tänker jag ta reda på.

    SvaraRadera