1 augusti 2009

Vas från Sea glasbruk

På tal om festen, så fick jag denna gul/svarta tingest på 9 cm. Sea glasbruk i Kosta märkt Sea 7265. Den är slipad i botten så den kan stå både rakt och lutande. Som givaren sa: "Jag tänkte, om det är nån som skulle uppskatta den här så är det AL". Och det hade hon absolut rätt i. Dessutom så är det ju dom rätta hockeyfärgerna... Jag kan i princip ingenting om Sea glasbruk och vilka som jobbade där, så det är väl bara att börja undersöka ämnet.

Edit: Fick ett tips om att det här är en cigaretthållare. Givetvis är det så.



Foto © AL

3 kommentarer:

  1. Vilken jätte fin vas, den blev man glad av! Mycket bra present tycker jag :)

    Jätte fin blogg också! Här kommer jag titta in ofta!

    SvaraRadera
  2. Anonym29/10/10

    Hej!
    Jag sitter med samma sak (fast mörkblå med vit/ljusblå insida). SEA och samma 7265. Jag har ingen aning om vem som gjort den eller när. Dock har jag sett den användas. Den fanns hos min farfar och farmor (hon född 1903) i deras hem. Det var en "cigaretthållare". En "bjudskål" som skulle vara laddad/packad med cigaretter mest för gästerna.
    Därför kan den fällas upp (för att lätt servera gäster på cocktailparties, stående och gående gäster) eller "fällas" ner till en lägre vinkel, mer för vanliga middags-/kaffebjudningar (med sittande gäster). Den fanns normalt i hallen på "rökbordet", där också askfat och en fin stor Ronson gaständare var placerade. Rökbordet var av koppar och bredvid fanns två eller tre fåtöljer.

    Undrar värde och vem som var konstnären??

    SvaraRadera
  3. Jaaa, givetvis, cigaretthållare. Det förvånare mig inte alls. Har funderat över vad funktionen med lutningen skulle vara bra för, förutom att visa den fina insidan. Fiffigt.
    Jag undrar oxå över formgivaren, men tyvärr så har jag ingen information om vem det kan tänkas vara.

    SvaraRadera