20 augusti 2009

Plattor av ornamin

Hjälpte L med att rensa i hennes farmors lägenhet och fick 2 plastplattor (som hade hängt ovanför diskbänken sedan dom var nytillverkade) eftersom hon vet att jag är en plastnörd. Det står Ornamin Sweden Balo 64131 K bakom båda plattorna.
Nu ligger min plastbok nedpackad i nån flyttkartong så får jag leta efter info på internet istället. Förmodligen är det nån okänd konstnär eftersom fabriken AB Baloplast i Norrköping jobbade med olika företag och rättigheterna till att göra saker av ornamin ändrades under åren. Både Rörstrand och Gustavsberg har gjort ornaminsaker.
Snygga är dom i alla fall. Har aldrig sett liknande plattor. När jag susade omkring på internet var det bara på en asiatisk sida som jag hittade plattorna och då fanns det även ett fiskmotiv. Vill ha!




Foto © AL

11 kommentarer:

  1. riktigt snygga! jagt gillar katten. jag har dock sett odm där plattorna på tradera några gånger så spana där kanske d finns fler eller lite info om dom.

    SvaraRadera
  2. vilka coola! vill också ha, särskilt missen! :-)

    SvaraRadera
  3. Måste nog börja hålla koll på Tradera. Jag är ingen traderarfyndare i vanliga fall, men jag kanske skulle börja. Eller så inte. Dyker dom upp så dyker dom upp.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt snygga! Jag tycker att jag känner igen stilen på katten från en vepa som någon bloggare visade upp i vintras. Men minns inte vem...

    SvaraRadera
  5. Asch då. Om du kommer på det nån gång får du kommentera på direkten. Är nyfiken på om det finns nått namn på designen eller om det bara är okänt ursprung.

    SvaraRadera
  6. Anonym28/8/09

    Köpte grytunderlägget med katten på Erikshjälpen och surfade efter information. Enligt flera sidor skulle det vara Stig Lindberg som designat?! Har precis som du hittat tre motiv. Katt, fisk och fågel. Min har hål och snöre för att kunna hängas upp!

    SvaraRadera
  7. Såg det där om Stig Lindberg på nån japansk hemsida, men jag litar inte på det. Dessutom så känns det inte som Stigs stil.

    SvaraRadera
  8. Jag är också nyfiken, dels på ursprunget samt designer, dels över hur många olika det finns? Jag köpte häromdagen ännu ett, föreställande en annan katt än den du har postat här. Vilket innebär att det finns minst fyra olika varianter (jag har en till föreställande en katt, en med en fisk och en med en med fågeln ovan). Så nu, när jag ser dem prydligt uppradade på väggen, känns det som att jag börjat samla.

    SvaraRadera
  9. Frida24/8/10

    Jag har ytterligare en variant. Det är också katten, men i lite andra färger och med en råtta hängande från mungipan. Har alltid älskat det där underlägget, kul att det finns fler, dags att börja leta!

    SvaraRadera
  10. Annelie25/1/11

    Jag har fisken, en väninna har 2 st med katt på, olika motiv. Riktigt snygga och mkt intressant det här :)

    SvaraRadera
  11. Hej! Jag har plattan med fiskmotivet. Hör av dig om du fortfarande är intresserad!
    MVH Lars

    SvaraRadera