17 augusti 2009

Raymond Loewy Form 2000

Fick tips om en Rosenthal-sida på internet och började leta efter mitt Thomas-porslin, men istället hamnade jag i en annan tråd och hittade information om min kaffeservis från farmor och farfar.

Grundmodellen heter Form 2000 och är gjord 1954 av Raymond Loewy (han som designade CocaCola-flaskan, Shell- och Lucky Strike-logon mm). Margret Hildebrand som gjorde dekoren Gräser (gräs) på min servis var en tysk textilkonstnär berömd för sina mönster på tyger och tapeter på 50-talet.


Foto © Rosenthal AG, Selb

Att tyda av stämpeln och med tanke på när serien började produceras, så vet jag att största delen av min servis är tillverkad mellan 1954-56. Sedan har dom köpt in delar under åren.
Såg att det finnas massor med andra delar som mattallrikar, tekoppar, soppkoppar och serveringsskålar. Upptäckte dessutom att jag inte har någon sockerskål. Skumt. Borde jag inte ha det om jag har gräddkanna? Skulle inte en farmor haft en sockerskål? Det kanske har gått sönder. Vore roligt att ha mattallrikar.



Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar