14 augusti 2009

Porslin från Rosenthal

Hittade fina delar från en kaffeservis idag. Det var egentligen socker-skålen jag var ute efter, men fick även en kopp och en gräddkanna på köpet. Det står Thomas Germany undertill, mönstret är i mörkgrått och jag har förstått att Thomas-märket är en del av Rosenthal. Synd att det inte fanns nått fat med. Men det verkar bara vara ett vitt fat, så det kan jag nog hitta om jag gräver lite till.





Edit: Nu vet jag att grundmodellen heter 'Medaillon'. Stämpeln visar på att porslinet är gjort mellan 1957-77.

Surfade runt på internet och hittade bilder på andra serviser från Rosenthal Thomas. Det är samma former på porslinet men andra mönster och i orange. Lite mer 70-tal i stilen än mitt porslin.


Foto © AL, Spirografica och Pips Trip

9 kommentarer:

  1. Här finns nån slags databas med Rosenthal, kanske du hittar nåt kul i den?

    http://88.217.141.126/liste_serie.lasso?kategorie=Geschirr&-session=chinasworld_shop:53FB71A013b45078C8qpI2001F2D

    SvaraRadera
  2. jag gillar dom! särskilt 70-talarna. dom e sjukt snygga!

    SvaraRadera
  3. Anonym2/9/09

    Den där Thomas sevisen har min man fått av sin pappa- som heter thomas. Men vi har den mest nerpackad i en låda under trappen för vi vet inte riktigt när vi skulle få användning för den...12 koppar 12 fat, gräddkanna, mjölkkanna, thekanna bla bla bla. Men man kanske skulle packa upp den snart ? ;)/ Lina.OJ

    SvaraRadera
  4. Det tycker jag. Saker är till för att användas. Eller så sälj den och köp er nått som ni verkligen vill ha framme.

    SvaraRadera
  5. Köpte en hel servis häromdagen i detta mönster!
    Fast jag blev lite besatt när jag såg att det finns en kaffekanna, jag köpte tekannan.
    Och 10 koppar med hur mycket olika konstiga fat som helst.
    Faten är dock inte hel vita utan har de gråa rutorna runt, en rad.

    SvaraRadera
  6. Aha, som mattallrikarna som jag sett på bild. Då lär det bli svårare att hitta ett fat till min kopp.

    SvaraRadera
  7. Anonym17/9/09

    Hej hej. Rolig blogg. :) Bra ide.
    Upptäckte att du hade bilder både på min och min systers porslin. (Thomas Germany) Jag har det rutiga och min syster det blommiga. Dom små faten till kopparna är bara helvita. Dom lite större assietterna har däremot en rand av rutor. Keep it up. -Maria

    SvaraRadera
  8. Jag samlar på koppar, fat, assietterna från Thomas Germany Rosenthal, de som är på nedre bilden till vänster. Har dem även i blått i kaffekoppar+fat. Önskar även kannan. Mina föräldrar fick den servisen i bröllopsgåva men den slängdes i en flytt, när sen min mor upptäckte att jag börjat samla den blev hon lite nostalgisk...

    SvaraRadera
  9. säljer en kaffekanna, sockerskål och 10 koppar o lite fat av denna modell av intresse

    SvaraRadera