29 augusti 2009

Ändrad status på kaffepanna

"Detta är Esteri Tomulas panna "Kehrä" som hon designat för Finel, Kai Francks formspråk är detta inte. Hälsningar från Helsingfors!"

Den enda information som funnits att tillgå när det gäller kaffepannan är Kaj Franck och det har inte stått nått om Esteri Tomula. Förmodligen är det Kaj som har formgett själva formen på kaffekannan och Esteri som har formgivit mönstret.

"Esteri Tomula (1920-1998) worked at Arabia as a decoration designer 1947-1984. Her beloved and collected works include the Fennica and Bolero series, and several delicate coffee cup and dinner service decorations as well as Botanica wallplates." Läs mer här om du är intresserad.



Foto © AL

9 kommentarer:

  1. Den är ursnygg.... Jag har en liknande. Men har ingen aaaaning om var den kommer ifrån. Den pryder sin plats iallafall!;-)

    SvaraRadera
  2. Hej på Er! Vilka fina grejer ni samlat på er! Det var kul att ramla över er blogg med samlande systrar och en driven moder. Min familj är densamma. Vi är två systrar som driver sommarloppis sedan 3 år tillbaka. Ständig jakt på fynd till hemmet och vår loppa! Vår mamma är den största samlaren och det fylls bara på mera. Besök gärna vår blogg som tillkom för inte allt för länge sedan!

    Vindelälvornas Loppis, Stor-Loppan

    SvaraRadera
  3. Jag visste in om nått heller förrän jag snubblade över informationen. Snygg är den.

    Å, jag ska kolla in bloggen på direkten.

    SvaraRadera
  4. den är söt! jag samlade godis i en sån när jag va liten och va påskärring! :)

    SvaraRadera
  5. Intressant. Det kryllar av den där kaffepannan, har sett den i flera olika storlekar.

    SvaraRadera
  6. Tror det finns massor med andra saker i det där mönstret. Har för mig att jag sett spislock och vanliga pannor.

    SvaraRadera
  7. Detta är Esteri Tomulas panna "Kehrä" som hon designat för Finel, Kai Francks formspråk är detta inte. Hälsningar från Helsingfors!

    SvaraRadera
  8. Helsingfors: laatutavara.com är en professionell sida där man kan hitta mycket om finländsk formgivning. Rekommenderar!


    http://www.laatutavara.com/?page=tuotevalikoima&ryhma=0&aliryhma=2#m1

    SvaraRadera
  9. Ja, den sidan brukar jag besöka ibland gällande glas. Måste gå in där och kolla in lite bättre.

    SvaraRadera